Festival

Decembrie a fost întotdeauna o lună în care rămânem puţin timp acasă. Afară nu mai e atât de cald şi Festivalul Noului Film Latino-american ne tentează cu un amplu program să ieşim. Ne scoatem pardesiele şi nu ne sinchisim dacă autobuzul este prea plin sau dacă trebuie să mergem pe partea însorită a străzii. La fiecare sfârşit de an, lumea este tot mai prietenoasă, întrucât ne rămâne tot mai puţin timp să ne îngrijorăm pentru  proiectele neterminate. Sunt săptămâni care nu au nimic spectaculos, ca şi cum am spune “OK, se pare că 2009 nu a fost anul pe care-l aşteptam, poate 2010”.

În mod obişnuit cozile se întindeau în faţa cinemaurilor Acapulco sau Chaplin, pline de oameni cu pulovere de lână pe gât, iar porţile de sticlă cedau în faţa înghiontelii cinefililor. În acele zile ne bucuram mai mult de intensitatea atmosferei de festival, decât să ne recreem cu imaginile proiectate pe ecran. Câteodată, cele mai interesante lucruri se petreceau în timp ce aşteptam în vântul rece o nouă proiecţie sau când un prieten ne povestea despre debutul unui tânăr regizor. În mod cert, acea iluzie ca un balon de săpun se repeta în fiecare decembrie, dar nu am mai simţit la fel în acest sfârşit de an. Nici temperaturile nu au  scăzut, nici prietenii mei de altădată nu stau aşezaţi pe fotolii, ci sunt dispersaţi şi împrăştiaţi pe alte continente.

O asistenţă numeroasă se observă la fiecare film, ca urmare a unei bogate culturi cinefile a cubanezilor dar şi lipsei altor opţiuni de recreere la preţuri accesibile. Nu sunt multe de făcut în acest oraş;  cei care nu au pesos convertibili se adună în jurul zidurilor de pe strada Malecon; astfel se explică de ce Festivalul este atât de aşteptat şi aglomerat. Pentru a ieşi din această letargie culturală, am hotărât că nu mă interesează dacă a venit sau nu iarna, dacă în mulţime sunt multe chipuri absente. Am hotărât să mă aşez la coadă, să aleg un titlu şi să mă cufund în irealitatea sălii de cinema, în timp ce afară continuă căldura şi exodul. (traducere de Cristina Stoian)

Lasă un răspuns

