Trei generaţii

Prima pagină a carnetului nostru de raţii.

Noul carnet de raţii ne-a surprins la sfârşitul lunii decembrie, chiar atunci când zvonurile despre decesul acestei broşuri cu paginile liniate erau tot mai numeroase. A sosit, ca în fiecare an, înconjurat de nelinişte şi supărare, afundându-ne în acel conflict de apropiere-evitare, generat de subvenţionare. În paginile sale micuţe am remarcat că numeroase produse ce făceau parte din cota lunară, au fost reudse la un repertoriu monoton cu valoare nutriţională insuficientă şi costuri în creştere.

Pentru prima dată în casa noastră, suntem cu toţii în aceeaşi categoire de vârstă, dintre cele cinci fixate de Ministerul Comerţului Interior. Exact în căsuţa pentru 14 până la 64 de ani, fiul meu apare alături de mine şi Reinaldo, dar cel puţin trei generaţii de cubanezi au văzut vânzătorii bifând ceea ce putem să punem în gurile noastre. Prinşi în capcana sărăciei, milioane de compatrioţi depind de subvenţionarea preţurilor pentru a supravieţui. Raţionalizarea este o trambulină, iar a căderea este în mod cert, o dependenţă de care cu toţii am vrea să scăpăm, dar aproape nimeni nu o poate abandona.

Îmi văd numele scris lângă cel al lui Teo şi mi-e teamă că şi copiii săi vor primi lapte doar până la vârsta de şapte ani, le va fi alocat un săpun odată la două luni sau o pastă de dinţi fără gust pentru a-şi curăţa dinţii. Mă înfior gândindu-mă că peste treizeci de ani va trebui în continuare să demonstrăm cu un certificat medical că avem ulcer, pentru a avea dreptul la câteva grame de carne sau un vas cu iaurt de soia. Prin cantităţile sale minimale şi calitatea îndoielnică, piaţa raţionalizată a insuflat în noi o gratitudine nesănătoasă şi un complex de vinovăţie ce nu pot fi lăsate moştenire celor ce vor urma. Dacă vine încă un decembrie şi noi primim un nou carnet de raţii, nu va fi pentru că am evitat scăderile economice, ci mai degrabă pentru că am decăzut cu încă un pas în autonomia noastră cetăţenească. (traducere de George Matu)

Lasă un răspuns

