Alegând numele copiiilor

„Ce nume crezi că ar trebui să-i dăm?” mă întreabă prietena mea, gravidă în 6 luni şi aşteptând un băieţel. Primul meu impuls este să răspund cu uzualul „José”, dar privirea ei încruntată mă face să mă gândesc la un nume mai puţin tradiţional. Trec apoi prin întregul catalog, incluzând nume precum Mateo, Lázaro sau Fabián, dar nici unul nu o mulţumeşte pe viitoarea mamă. Dacă asta s-ar fi întâmplat acum douăzeci de ani, copilul ar fi trebuit să poarte un „Y”, precum mulţi dintre cei născuţi în anii ’70 şi ’80. În orice caz, obiceiul exotic de a folosi penultima literă din alfabet pare să fi fost depăşit.

Pentru câteva decenii, cubanezii şi-au numit copiii cu o libertate pe care nu o puteau experimenta în altă sferă a vieţii. Cenuşiul pe care piaţa raţionalizată şi controlul statului îl împrăştiau asupra existenţei noastre dispărea când înscriai numele noului născut în registrul civil. Părinţii s-au jucat cu limbajul şi au creat nume ce-ţi împleticesc limba la propriu, precum numele faimosului jucător de baseball: „Vicyohandri.”  Câţiva au venit chiar cu neobişnuita compoziţie „Yesdasí”, un amestesc al cuvintelor din engleză, rusă şi spaniolă pentru „da”.

Din fericire, în ultimii ani au bătut vânturi mai calme atunci când a venit vorba de a alege numele unui copil. O întreagă generaţie, care a fost numită de parcă era un experiment de laborator, preferă acum să se întoarcă la vechile obiceiuri. Astfel, după mai multe zile, prietena mea m-a sunat să-mi spună decizia: copilul se va numi Juan Carlos. La celălalt capăt al liniei, am răsuflat uşurată. Cumpătarea s-a întors în actul de a alege numele unui copil. (traducere de George Matu)

Lasă un răspuns

