Am pierdut un dinte, dar am câştigat un număr

Acum câteva luni am visat că mi-a căzut un dinte. Un dinte micuţ care a fost alături de mine pentru mai bine de treizeci de ani. Un incisiv care nu s-a mişcat niciodată, şi de care m-am ocupat în mod particular, ştiind că dacă va cădea nu-l voi putea înlocui. Dacă bunica mea ar mai fi trăit ar fi interpretat acest vis ca pe o profeţie că cineva va muri. Anna asocia visele în care molarii, măselele, incisivii cădeau, cu pierdea unei iubiri; avea o proteză dentară perfectă şi a reuşit să-i îngroape pe majorit
atea prietenilor din generaţia ei.

Am analizat această superstiţie la rece şi mi-am adus aminte că în loteria noastră ilegală numărul 8 este numit “moartea”. Nu a fost greu să-l găsesc pe vânzătorul cartierului, şi în ciuda interdicţiei de cinci decenii, bine cunoscuta bolita este prezentă la fiecare colţ de bloc din ţara mea, alături de loteria condusă de Comitetul de Apărare a Revoluţiei, mai populară şi mai veche. O reţea clandestină colectează aceşti bani negri până când bolitero spune numerele câştigătoare la radiourile din Venezuela sau Miami, împărţindu-se fiecărui jucător suma câştigată. Orice situaţie de zi cu zi poate fi interpretată ca o predicţie şi poţi paria pe numere de la 1 la 100 cu speranţa că vei câştiga o sumă consistentă. În discurs colocvial, când cineva spune “fluture, cal, uliu-şorecar” se referă la numerele 2, 1 şi 33 din tombola clandestină, iar “surorile” fac referire la cifra cinci.

Aşa că m-am aventurat şi am pus 20 de pesos pe numărul care semnfică o înmormântare. Cum mă aşteptam, nu am câştigat nimic. Totuşi nu voi renunţa, atâta timp cât mă voi uita pe ediţia zilnică a ziarului Gramma pentru a găsi trucuri cu care să-mi îmbunătăţesc şansa. Prima dată când am jucat la loterie, a fost atunci când eram adolescentă, m-am avântat asupra unui număr 90 (numărul care corespunde “bătrânului”), luat din titlul organului oficial al Partidului Comunist Cubanez. Credeţi-mă, mulţi cubanezi citesc ziarul pentru a vâna indicii care să-i ghideze în aceste jocuri populare, fără să caute cu adevărat o ştire. Precum un cod secret, analizăm anunţurile, visele, aniversările, mesajele politice… semne ale realităţii traduse în numere pentru loteria interzisă. (traducere de Andrei Vlăducu)

Lasă un răspuns

