Promisiuni deşarte

Am jurat să nu mai vorbesc niciodată despre acel domn cu barba frumos aranjată şi cu uniformă kaki care mi-a castrat* încărcat fiecare zi din copilărie cu prezenţa lui constantă. Îmi susţin decizia de a nu mai vorbi despre Fidel Castro cu mai multe argumente: el reprezintă trecutul; noi trebui să privim spre viitor, spre acea Cuba în care el nu o să mai fie prezent; menţionarea lui ar distrage în mod impardonabil atenţia de la dificultăţile prezente. Dar astăzi, din nou, a dat buzna în viaţa mea cu una din ieşirile lui caracteristice. Mă simt obligată să comentez încă o dată acest subiect, după declaraţia dată jurnalistului Jeffrey Goldberg, în care afirmă că “modelul cubanez nu mai funcţionează nici măcar pentru noi”.

Dacă nu mă înşală memoria, au exclus mulţi membri ai Partidului Comunist pentru fraze similare sau chiar mai temperate şi au îndepărtat nenumăraţi cubanezi care au primit sentinţe mari. Liderul Suprem i-a arătat constant cu degetul pe cei care au încercat să explice că sistemul nu mai funcţionează. Şi nu numai că nonconformiştii erau pedepsiţi dar noi toţi eram forţaţi să purtăm o mască a subterfugiilor, necesară supravieţuirii pe o insulă pe care el încercă să o redeseneze în felul lui. Făţărnicie, şuşoteli, disimulare, toate pentru a ascunde aceeaşi părere pe care, acum, comandantul “resuscitat” o aruncă frivol unui jurnalist străin.

Poate e unul din momentele acelea de sinceritate pe care le întâmpină oamenii în vârstă când îşi evaluează viaţa. Ar putea chiar să fie o altă încercare disperată de a atrage atenţia, ca acel fiasco cu prezicerea unui atac nuclear sau tardiva mea culpa, de acum câteva săptămâni, privind opresiunea homosexualilor. Văzându-l că recunoaşte eşecul modelului “lui” politic, mă simt ca şi cum m-aş uita la o scenă în care actorul gesticulează şi ridică tonul doar pentru a păstra atenţia publicului. Atât timp cât Fidel Castro nu ia microfonul pentru a anunţa sfârşitul creaturii sale depăşite nu se schimbă nimic. Dacă nu repetă fraza aici în Cuba şi, pe lângă asta, se amestecă în mersul schimbărilor necesare, ne întoarcem de unde am plecat. (traducere de Laura Dănescu)

Notă: Ieri, la auzul ştirii, am scris un scurt tweet: “Fidel Castro se alătură opoziţiei, spunându-i lui Jeffrey Goldberg că modelul cubanez nu mai funcţionează nici măcar pentru noi.” Imediat după, un prieten căruia îi trimisesem mesajul, disident, m-a sunat. Vorbele lui erau ironice dar adevărate: “Dacă El s-a alăturat opoziţiei, eu mă mut acum de partea conducerii.”

*Nota traducătorului: textul original a fost dictat prin telefon, iar corectura provine de la o eroare apărută în transcriere.

Lasă un răspuns

