Mandarine aduse cu barca

Este un sac roșu, de tip plasă, cu cinci mandarine în interior. Au fost aduse aici – din Europa – de către un cititor care mi-a descoperit adresa privind urmele lăsate de mine pe blog. După ce i-am oferit un pahar cu apă a scos din plasă fructele – vizibil jenat – ca și cum mi-ar fi dat ceva lesne de găsit aici pe insulă, mai comun chiar decât invazivele buruieni marabu sau, mai mult,  decât intoleranța. A devenit astfel explicabilă reacția mea de a lua rapid geanta și de a-mi băga nasul în toate fructele. În doar câteva secunde, i-am strigat pe toți ai mei pentru a le face cunoscută prezența prețioaselor globuri portocalii, în timp ce grăbită mă apucam deja să le decojesc. Îmi înfigeam cu poftă unghiile în coajă și neîncetat miroseam aroma rămasă pe degete, sărbătorind parcă fiecare bucată îndepărtată.

O pânză de coji îmi acoperea masa, iar cățelul parcă simțea și el entuziast valul de arome care invada casa. Mandarinele au sosit! Parfumul aproape uitat, textura extravagantă, toate s-au întors. Nepoțica mea este și ea extrem de încântată, însă sunt nevoită să-i explic faptul că fructele nu au ajuns nicidecum cu barca sau avionul. Evit să-i tulbur conștiința – are doar opt ani – spunându-i lucruri despre întreaga istorie a Planului Național Citrus și despre extinderea din insula Youth, unde portocalele și grapefruit-urile sunt recoltate de către studenți din alte țări. Și nici nu intenționez să-i povestesc despre statisticile triumfaliste aruncate de pe podium, sau despre sucurile din Insula Tropicală, fabricate inițial din produsele de pe propriile culturi, iar acum din rafinate siropuri de import. Însă îi voi spune că pe măsură ce lunile noiembrie și decembrie se vor apropia, mai toți copiii din școala unde predau vor avea mâinile mirosind a portocale.

Ce vremuri pierdute!  Când nimeni nu trebuia să aducă din alt continent ceea ce puteam și noi produce. (traducere de Robert Sabotici)

Lasă un răspuns

