Devalorizarea pirateriei

Având coperte colorate şi învelitori de nailon, noua provizie de CD-uri şi DVD-uri umple fiecare colţ al oraşului meu. Vânzarea de muzică, seriale TV şi filme este un dintre slujbele independente care s-au extins – din ce în ce mai repede – în ultimele săptămâni. Toată lumea vrea să aibă propriul punct de distribuţie; cei mai creativi oferă compilaţii cu acelaşi actor sau discografia completă a unui cântăreţ. Nu există barierele dreptului de autor, iar serialele americane şi spaniole sunt cele mai achiziţionate. Pirateria nu mai este ceva şuşotit la urechile celor interesaţi; marfa este mai degrabă expusă pe improvizaţii de lemn şi pe rafturi din carton. Oricine poate ambala etichete de cd-uri sau producători, atât timp cât nu este depăşită limita permisivităţii ideologice.

Dată fiind îndrăzneala de a ignora drepturile de autor, este izbitor cum nimeni nu are curajul să ofere programele populare, dar interzise, uşor accesibile în reţelele alternative de informare. Absente din cataloagele publice sunt documentarele –urmărite atât de des în casele cubanezilor – care abordează istoria noastră naţională prin lentile diferite faţă de cele oficiale. Acelaşi este cazul rafturilor de la intrare şi al ecranelor de proiecţie pe care nu sunt expuse filme care arată situaţia din România lui Ceauşescu, din Rusia lui Stalin sau din Coreea de Nord a lui Kim Jong Il. Adevăratele succese ale lumii underground ar periclita licenţa acestor noi şi înstăriţi lucrători independenţi. “Vizitele” de avertizare a noilor antreprenori o spun clar: nici să nu te gândeşti să distribui anumite materiale controversate. Pactul cenzurii este la el acasă.

Dincolo de problema controlului este problema profitabilităţii acestor mici afaceri. Când au apărut pentru prima dată, preţul unui DVD cu cinci filme era în jurul a 50 de pesos naţionali. Astăzi, în tabloul multitudinii de vânzători, a scăzut la aproximativ 30. Mulţi nu supravieţuiesc primului trimestru ca muncitori independenţi. Alţii îşi diversifică producţia şi îşi măresc vânzările. Dar ca să rămână la suprafaţă şi să devină profitabili vor trebui probabil să se orienteze către subiecte interzise în prezent. Peste câteva luni o mare parte din ei vor avea, pe lângă oferta pusă la vedere, un alt raft ascuns pentru clienţii de încredere, satisfăcând căutătorii neobosiţi ai interzisului. (traducere de Iris Şerban)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s