Egipt 2.0

Întuneric şi lumină în piaţa Tahrir, un nimb fosforescent roşu întrerupt de bliţurile camerei de fotografiat şi ecranele strălucitoare ale telefoanelor mobile. Nu am fost acolo, şi totuşi ştiu cum s-a simţit fiecare egiptean venit noaptea trecută în centrul Cairo. Eu, care niciodată nu am fost în stare să strig şi să ţip în public, copleşită de fericire că ciclul autoritarismului sub care m-am născut s-a sfârşit, ştiu că aş face acelaşi lucru până m-ar lăsa vocea, aş îmbrăţişa pe toată lumea, aş fi atât de uşoară ca şi cum mi s-ar fi ridicat o povară de pe umeri. Nu am trecut prin nicio revoluţie, cu atât mai puţin printr-o revoluţie civică, dar săptămâna aceasta, în ciuda reţinerii din ştirile oficiale, am simţit că Suezul şi Marea Caraibelor nu sunt atât de departe, nu sunt atât de diferite.

În timp ce tinerii egipteni se organizau pe Facebook, noi urmăream consternaţi scurgerile de informaţii ale unui ciberpoliţist, pentru care reţele sociale sunt „inamicul”. Acest cenzor al kilobiţilor şi şefii săi au tot dreptul să se teamă de aceste site-uri virtuale, unde indivizii se pot întâlni în afara controlului Statului, Partidului şi ideologilor. Citind cuvintele unui tânăr egiptean Wael Ghonim, „Dacă vrei să eliberezi o ţară, oferă-i Internet!”, înţeleg şi mai bine secretomania autorităţilor noastre, indiferent dacă ne permit sau nu să ne conectăm la Web. S-au obişnuit să deţină monopolul informaţiei, de a reglementa ce ajunge la noi şi de a reinterpreta pentru noi ceea ce se întâmplă atât în interiorul, cât şi în exteriorul graniţelor noastre. Ei ştiu acum,  şi-au învăţat lecţia de la Egipt, că fiecare pas pe care ni-l permit în spaţiul virtual ne aduce mai aproape de Piaţa Tahir, ne conduce iute către acea piaţa ce s-a zguduit şi un dictator care a demisionat. (traducere de Alexandru Gabor)

Lasă un răspuns

