Bohemia Lagoon

Am început lectura de la ultima pagină, unde am dat peste o foarte interesantă caricatură a unei persoane faimoase. Apoi am trecut la pagina de cuvinte încrucişate, iar când am ajuns la articole, mi-am dat seama că lectura mea se va termina în curând. Mai lipseau doar şapte zile până când vânzătorul avea să-şi strige numele sub fereastra noastră, un nume cu variate conotaţii printre paginile care miroseau a cerneală. Bunicii mei însă au încercat să-mi tempereze entuziasmul, spunându-mi că revista săptămânală pe care ei mereu o cumpărau de la chioşc, nu mai semăna nici pe departe cu ceea ce a fost.

Bohemia, cea mai veche revistă din Cuba şi America Latină, a luat fiinţă în 1908, iar acum îşi trăieşte ultimele clipe de existenţă. Deşi a acumulat un imens număr de ani, în ultimul deceniu, a încetat să mai fie un punct de referinţă. Apariţia revistei Bohemia libertăţii din 1959, în care erau prezentate corpurile masacrate produse de fosta dictatură, a fost treptat înlocuită cu o plictisitoare, insignifiantă şi triumfalistă publicaţie. În acelaşi timp, chiar şi numărul de pagini a fost semnificativ redus. Articolele începeau să repete aceleaşi dulcegării reluate la nesfârşit şi de restul presei. Chiar şi coperta putea fi lesne confundată cu cea a oricărei alte reviste propagandistice, precum Marea şi pescarii, sau cu pudicii Suntem tineri. Întreaga ei personalitate şi forţă ideatică a fost astfel dusă pe apa sâmbetei de către cenzură, căreia nu i-au plăcut niciodată revistele incomode sau jurnaliştii incisivi.

Trec zilnic prin faţa clădirii care adăposteşte Bohemia, casa celui mai frumos dintre toate busturile făcute lui José Martí pe care le-am văzut vreodată în Havana. Încerc să-i explic fiului meu că, aici, va da peste unul dintre cele mai importante periodice apărute vreodată în această ţară şi în această regiune. Pentru cei de vârsta lui, zona din jurul Consiliului de Stat nu reprezintă decât un loc în care apa de ploaie se strânge în zilele cu nori, un fel de iaz natural care blochează trecerea automobilelor ca după un duş puternic. „Bohemia Lagoon”, aşa cum ei o numesc, a fost, înainte de a fi cunoscută pentru inundaţiile pe care le produce, chiar nucleul presei din ţara noastră. Acolo au fost scrise cândva pagini făcute parcă special pentru cititori ca mine.(traducere de Robert Sabotici)

Lasă un răspuns

