Un manual sau un sonet?

Mult timp în urmă am citit că un poet nu e confirmat până nu scrie un sonet. Cămaşă de forţă a metrului şi cadenţa compoziţiei cern pe cel mai bun şi pe cel mai rău dintre cei care se aruncă-n luptă cu rimele asonante. La vârsta de şaptesprezece ani mi se părea că endecasilabul, grupat în două cvartete şi două triplete, era doar pentru cei incapabili să se afirme în libertatea poeziei moderne. Parada faţă de nou s-a încheiat când am citit Francisco de Quevodo şi teoria de a respinge alăturarea lui „cuidado” şi „enamorado” m-a dat pe spate.

Ei bine, trebuie să recunosc că nu este nimic mai greu decât să scrii un manual tehnic, la fel ca şi un sonet. Ştiu, veţi râde, şi veţi spune că oricine poate realiza un pliant pentru un medicament sau pentru a explica cum se foloseşte o maşină de spălat. Încercaţi şi vedeţi dacă reuşiţi, încercaţi şi veţi vedea cât de dificil este să creezi o broşură de instrucţiuni, fără aceeaşi proză plictisitoare şi fadă a atâtor altora. Veţi realiza, apoi, cât de greu este să eviţi aerul didactic sau bosumflat profesoral şi cât de dificil este să nu îţi plictiseşti de moarte cititorii.

Vă spun acest lucru pentru că am terminat un manual despre WordPress cu titlul „Un blog să vorbeşti Lumii”. Când am revizuit cele peste patru sute de pagini, m-am întrebat cum am găsit timp, linişte şi priceperea de a termina această carte în această Cuba instabilă. Unii prieteni spun că mă ocup de fleacuri… şi asta mă face să râd. De fapt, m-am confesat, am compus primul meu sonet delicat, cu douăzeci de capitole, care sunt ca paisprezece versuri şi câteva sfaturi tehnice în loc de declaraţii de amor. Cartea mea, printr-o coincidenţă, va fi prezentată la Madrid în 21 mai, ziua de naştere a poetului cu pince-nez rotund şi nas acvilin. Acelaşi insolent care a scris „flacăra mea înoată prin apă rece şi va face paradă la fel de crud precum o lege”, ca şi cum,  în locul romantismului veşnic, povesteşte cum e să deţii un blog într-o ţară înecată în cenzură. (trad de A.G.)

Lasă un răspuns

