Între deriziune şi moarte

Neantul, apatia, peretele de care se sprijinea, irosindu-şi vremea. Eroul filmului “Juan al Morţii” deja era un cadavru înainte ca Havana să fie invadată de zombies, într-un oraş mort şi secret. Acest antierou ficţional îşi foloseşte creativitatea şi ingenuitatea, în toiul haosului, pentru a pune la cale o afacere înfiorătoare. „Îi ucidem pe cei dragi”, spune sloganul companiei pe care o creează cu alţi ipochimeni la fel de disfuncţionali; nişa lor de piaţă este să vâneze cadavrele vii. Un scenariu plăcut îmbină umorul şi fantezia, efectele speciale şi realitatea neretuşată. Astfel spectatorii sunt deopotrivă terorizaţi şi amuzaţi, privind imaginea Capitoliului distrus de un elicopter şi ruinarea clădirii emblematice Fosca. Râd şi se-nfioară în acelaşi timp.

Regizat de Alejandro Brugués, “Juan the Dead” stârneşte furori în capitala cubaneză. A provocat cozi interminabile în faţa cinemaurilor, unele dintre ele încheindu-se în bătaie cu poliţia şi ochi vătămaţi de sprayurile cu piper. Dar curiozitatea a întrecut, în acest caz, prudenţa. Publicul vrea să descâlcească substratul filmului, nu numai să vadă o poveste cu fiinţe luate din cele mai întunecate coşmaruri ale noastre. Şi, mai ales, scenele în care sute de persoane disperate se aruncă peste peretele Maleconului în mare – pentru a scăpa de o ţară unde putrefacţia se înstăpâneşte.

Aceste creaturi teribile au ceva din automatismul trupelor de şoc şi a gloatei dispusă mereu să îi atace pe cei care sunt diferiţi iar eroul se-nfruntă cu ele şi le poate învinge doar „distrugându-le creierul”. Juan este un personaj fără scrupule, cineva care, în propriile cuvinte, a supravieţuit după „Mariel, războiul din Angola, Perioadei Speciale şi ce a urmat după”. Astfel încât, printre râsete şi chicote, metafora se dezvăluie, devine mult mai directă. Iar în final întrebarea cinică şi explicită se rostogoleşte până la publicul ţintuit pe marginea scaunelor: Nu sunteţi voi asemenea unor cadavre, cu privirea goală în ochii neliniştiţi, precum zombies fără planuri de viitor, mergând de-a lungul bulevardului La Rampa?

Nota traducătorului englez: La Rampa este o stradă lungă de la Malecon până la mare, locul principal a ceea ce a mai rămas din viaţa de noapte a Havanei.(trad. de A.G.)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s