Roialitate și servitute

Bunica mea își cîștigă existența spălînd și călcînd pentru alții. Cînd a murit, pe la jumătatea aniilor ‘80, știa să scrie doar cele trei litere ale numelui său: Ana. A lucrat și servitoare la o familie toată viata ei,  chiar și după 1959 cînd propaganda oficială se mîndrea că a emancipat toate servitoarele. În schimb, multe femei precum ea au continuat să lucreze în serviciul domestic, ilegal. Pentru mine și sora mea,  Ana își petrecea  parte din zilele ei în ‘casa de pe strada Ayestaran’ și niciodată nu ziceam cu voce tare că era plătită să curețe podelele, să spele vasele și să gătească. Nu am auzit-o niciodată plîngîndu-se și nici că ar fi maltratată.

16 aug 1376672596_mujer_cafeAcum cîteva zile am auzit o conversație care contrasta cu povestea bunicii mele. O femeie durdulie îmbrăcată cu haine scumpe, îi povestea prietenei ei – între două pahare de vin alb – cum se purta cu tînara ei servitoare. Transcriu aici, fără să adaug nici un cuvînt, acel dialog care mi-a lăsat un amestec de repulsie și tristețe:

– După cîte îmi spui, ești norocoasă.

– Da, adevărul e ca nu mă pot plînge. Suzy a început cu noi de cînd avea 17 ani și a împlinit abia 21.

– Doar să nu îți rămînă gravidă și să trebuiască să o dai afară.

– Nu, ea știe bine cum stă treaba. I-am spus că dacă rămîne gravidă, își pierde locul de muncă.

– Da. Dar știi că ‘lupul își schimbă blana, dar naravul ba’. Așa că poate se întoarce după vreun bărbat din satul natal.

– Fii serioasă! Acolo nu merge nici măcar în vacanță. Imaginează-ți că nu au nici măcar electricitate, podeaua e făcută din pamînt și latrina o împart patru familii. A văzut și ea că la noi e ca și cum i s-au deschis porțile raiului. Pentru că nu îi lipsește nimic. Tot ce trebuie să facă e să mă asculte, nu îi cer nimic mai mult.

– Așa sunt la început, dar apoi încep să gîndească lucruri și cer tot mai mult.

– Pînă acum, suntem bine cu ea. Are liber după-amiezele de duminică să facă ce vrea, dar trebuie să se întoarcă acasă înainte de miezul nopții.  De obicei nici măcar nu iese, pentru că nu cunoaște pe nimeni în Havana. E mai bine așa, nu îmi plac ‘influențele’ rele.

– Da, străzile sunt foarte periculoase. Și e mai bine pentru țărancuțele astea să nu bată străzile, că apoi învață unele, altele.

– Învăță mai mult decît ”unele, altele”. De asta îi și controlez telefoanele. Să nu cumva să afle ce nu trebuie să știe.

– Și iubitul ăla de care îmi spuneai că îl avea?

– Nu, n-au continuat. I-am spus clar că nu vrem bărbați în casă. Și adevărul e că ea nici nu are timp să se îndrăgostească, copiii mei îi ocupă mult timp. Ba mers în parc, ba teme de școală, ba că vor să picteze înainte de culcare, bă să le citească povești, că lor nu le place să se uite la filme singuri. Săraca, sigur cade lată în pat cînd se pune la somn.  

– Serios?! Păi tu nu ai nici o grijă. Eu n-am avut noroc. De fiecare dată cînd angajez vreuna, nu rezistă nici o lună.

– Dacă vrei, ți-o prezint pe sora mai mică a lui Susy, pare foarte serioasă.

– Cîți ani are?

– 15 ani, așa o poți forma după gustul tău.

– Da, dă-i numărul meu de telefon să mă sune. Ah, și spune-i clar că dacă o angajez , eu îi cumpăr de toate: haine, pantofi. Dar dacă într-o zi pleacă, din casa mea nu duce nici măcar un ac. Să îi spui foarte clar lucrul asta, că daca nu i se urcă la cap, nu i-o mai scoți nici cu slujbe !

Cele două femei continuă să vorbească și sticla de vin ajunge sub jumătate. Ascult cum una vorbea de cele peste 60 de perechi de pantofi pe care le are soțul său. Încep să rîdă și eu simt cum mi se întoarce stomacul pe dos, o senzație ce deja o cunosc, greața ce mi-o provoacă abuzatorii. Ies pe stradă să iau puțin aer și văd mașina cu care au venit ‘doamnele’.  Plăcuță de înmatriculare verde, eliberată de armată, sărea în evidență pe lîngă gri-ul metalic al mașinii. Este noua clasă aristocrată, roialitatea verde-maslinie, fără scrupule și modestie. Scuip pe parbriz, pentru Susy, pentru Ana și pentru mine. (traducere de Larisa Sioneriu)

Lasă un răspuns

