Havana, Havana, fîntînile au dispărut

16 oct  1381942991_fuente_habanaSunt în acelaşi parc în care, acum treizeci de ani, eu şi cu soră-mea fugeam şi ne jucam. Două fete fac piruete la fel ca noi pe vremuri şi se ascund după tufişuri. Cu toate astea, există ceva foarte diferit în deja-vu-ul ăsta: lipseşte fîntîna cu acel sunet de ploaie căzînd pe marmură. Cu mici excepţii, o privilește foarte asemănătoare se repeta în fiecare din piaţele Havanei. Lipsă, neglijenţă sau politică urbană, nimeni nu o poate explica, dar în ultimele decade, oraşul ăsta a pierdut prezenţa umedă a fîntînilor sale.

Ghidată după memoria mea, am hotărît sa fac un tur al apelor. Pe colţul dintre Belascoain şi Carlos III, din acel iaz unde ne înecam mîinile, şi uneori şi picioarele, a mai rămas doar un rezervor gol. La cîteva străzi mai încolo, nişte fiare oxidate semnalează locul unde a fost cîndva una dintre cele mai efemere fîntîni pe care mi le amintesc. Abia dacă a durat cîteva săptămani după ce au inaugurat-o cu acte oficiale, discurs şi toate cele. Cunoscut ca ‘Bideu-ul lui Paulina’, lîngă Ciudad Deportiva, acum ploile torenţiale îl transformă într-un lac verde cu mormoloci. Să nu mai vorbim de Fîntîna Tinereţii – bătrînă şi lipsită de graţie – atît de aproape de mare şi atît de departe de splendoarea sa de altădată.

Într-o investigare sumară a motivului pentru care oraşul ăsta şi-a pierdut atîtea surse, am aflat răspunsuri diferite și revelatoare: ‘Problema e că s-au furat pompele ce asigurau circuitul apei’ mi-a zis un funcţionar. Într-un alt loc, un angajat m-a asigurat deranjat: ‘A trebuit să o închidem, că unii îşi făceau baie aici, cum nu au duşuri la ei acasă’. Cea mai simpatică a fost o doamnă care mă privea cu ochi mari în timp ce îmi reproşa: ‘Auzi, dar ce memorie extraordinara ai, fîntîna asta nu mai merge de zeci de ani’. În centrul din Plaza Vieja se ridică una din puţinele fîntîni care încă mai funcţionează şi care a fost înconjurată de un gard impunător, ca să împiedice ca vecinii să ia cu găleata preţiosul lichid. Mi-am terminat turul apei deşertice la cunoscuta fîntînă La India, care e şi ea, fără un strop de H2O.

Ca locuitori ai acestui oraş, trebuie să facem ceva ca fiii noştri să poată experimenta frumuseţea parcurilor cu fîntînă. Știu că altele sunt priorităţile care trebuie rezolvate, dar cît de gri este asfaltul, cît de solitara e o mică piaţă şi cît de înăbuşitoare e căldura fără sunetul apei ce sare pe piatră. (traducere de Larisa Sioneriu)

 

Un gând despre „Havana, Havana, fîntînile au dispărut

  1. Este un deja-vu si pentru mine, cam aceleasi lucruri s-au petrecut si se petrec in continuare si in Romania post-comunista.

Lasă un răspuns

